رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
رنا: السبب يا حبيبي.. ان محمد شايف ان سنه اكبر من نور بكتير … وكمان خايف يا قلبي يقول ل نور انه بيحبها وهي شايفاه زي اخوها الكبير.. ومش عايز يقولها وهي ماتكونش بتحبه هتبعد عنه.. وهو ما يقدرش ان نور تبعد عنه..
كلهم قاعدين على السفره وزعلانين … ما عدا فارس اللي كان عنده خلفيه بالموضوع لما راح يجيب فريحه من عند مريم امبارح..
طارق: بزعل. محمد عايش في صراع نفسي زي ما آدم قال بالضبط …
. طيب يا رنا علشان نسيت اقولك ان اللي احنا قولناه دلوقتى. ماما شيرين وبابا ومصطفى ولا اي حد من العيله يعرف بيه.. لأن آدم منبه علينا ان محدش يعرف بخطف بنته نور.. وكمان الكل اتصل على زين امبارح وعرفهم ان نور كانت في مشوار مهم … ماشي يا حبيبتي.؟
رنا: سلامتك يحبيبى. بس كنت عايزه اروح عند مريم انهردا أقعد معاها وكمان علشان متزعلش منى
طارق: وماله ياروحي. وبص ل فارس.توصل ماما لحد باب الفيلا.
فارس: حاضر يابابا
طارق: ودعهم وخرج ع شغله.
رنا شافت ان الكل شارك في الحوار ما عدا فارس واتكلمت … ايه يا فارس ياحبيبي الكل شارك في الحديث ما عدا انت.. يعني ما سمعناش صوتك ولا تعليقك على اللي حصل..!؟
فارس: اعلق اقول ايه يعني.؟ انا شايف ان كل ده حوار ما لوش اي لازمه
فريحه: بدهشه.. كل ده مالوش لازمه..؟كل ده..؟
فهد: امال ايه بقى يا بروفيسير اللي ليه لازمه..؟
وبص على فهد. الحب وجع دماغ ومضيعه للوقت وغمز.. ولا ايه يا فهد
فهد: انا مش معاك طبعا … الحب ده شيء جميل.. بيكمل الناقص في حياه الانسان … الحب ده بيغذي الروح … بيحلى الحياه قدامك … ولو الحب ناجح بيقويك ويخلي عندك ثقه في نفسك لابعد الحدود..
فارس: ههههههههههه اه عندك حق … بامأره اللي عيونه مفتوحه زي الصقر على حبيبته اللي مجنناه ومخليه عينيه في وسط راسه ….
فهد: بنظرة تحذير ل فارس … ورنا وفريحه مش فاهمين حاجه..
وفارس ابتسم وكمل فطار … لانهم مهما يقنعو فيه..
شايف ان الحب وجع دماغ ومضيعه للوقت..
——-بقلمى Mariem Nasar
مراد وصل رينو بالعربيه لحد باب المدرسه …وكانت رودي واقفه منتظرها …
مراد نزل ووصل اخته لحد رودى الل كانت واقفه متنحه
رينو عرفت مراد على صاحبتها الانتيم
رينو: ابيه مراد.. احب اعرفك رودي صاحبتي الانتيم
مراد: هز راسه مع ابتسامه بسيطه اهلا انسه رودي
رودي: واقفه متنحه من جمال مراد
رينو: حست بده وقرصت رودي من دراعها. احم رووودي.. احب اعرفك على اخويا الكبير.. ابيه مراد العدوي
رودي: ببلاها وصوت مهموس مش مسموع. يخرب بيتك انت عسل اوى
رينو: بصوت عالي رووووودي اخويا مراد بيقولك اهلا
رودي: ها … ا..ااه اهلا. احم انا اتشرفت بحضرتك
مراد: ابتسم وهز راسه متشكر. يلا يا رينو اسيبكم انا وخلي بالك من نفسك.. ومراد ودع اخته بكل احترام
ورجع ركب العربيه واتحرك
ورينو مشيت كام خطوه وداخله المدرسه. على اساس رودي ماشيه جمبها.. لكن رينو بصت على رودي ومالقيتهاش جمبها.. ولفت وراها..
.شافت رودي زي ما هيا واقفه في مكانها
رينو: بنفاذ صبر.. رجعت الكام خطوه وراحت ل رودي … انتي يا بنتي ما اتحركتيش معايا ليه.!!!؟
يلا تعالى هنتأخر..
رودي عينيها على مكان مراد لما كان واقف وسرحانه وراسها نازله على كتفها بميل.
رينو. استغربت …. وراحت وقفت قدام رودي اللي مش شايفه اي حد … ورينو شاورت ل رودي بايديها قدام وشها …. ورودي مش معاها خااالص
رينو: بتنادي عليها رودي. رووووودي.
رودي: بسرحان. نعم يا رينو …
رينو: خبطتها على راسها.. علشان تفوق انتي يا بت مالك فيكي ايه.!! وسرحانه في ايه.؟
رودي: ببلاها.. اااه. سرحانه في مراد
رينو: بدهشه …. وصوت عالي … نعم سرحانه في مراد اخويا
رودي: فاقت. احم ايه يا رينو بقى انتي لازم تفوقيني …. ده انتي رخمه..
…وبعدين انتي كل يوم والتاني.. تيجي وتجيبي معاكي واحد مز …. وكل واحد احلى من التاني..؟ ارحميني. انا قلبي مش عارف يرسى على حد اوووف
رينو: انتي مجنونه والله