رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
نور: ايه المشكله.! دكتور محمد عزيز الجراح المشهور هيمشي كده..!؟
محمد: وايه المشكله..
نور: اتغاظت.. محمد بقى …
محمد: محمد بقى …!! طيب يا ستي انتي وقعتي البيتزا على هدومي. مش كدا !؟
نور: بالضبط.
محمد: وانا مبسوط انك وقعتي البيتزا على هدومي.
نور: بعدهم فين مبسوط ازاي..!؟مبسوط
محمد: اي حاجه منك يا نور بتبسطني.. اي حاجه!!
محمد: اكيد معايا. بس في العربيه..
نور: اوكي. هات المفاتيح.. وانا هاجيبلك طقم.. تكون انت كملت أكل. وبعدها تغير هدومك علشان توصلني.
محمد: اوكي اللي تشوفيه صح انا هاعمله. اتفضلي المفاتيح اهيي. وايديهم لمست ايد بعض.. وكل واحد قلبه دق … نور اخدت المفاتيح وخرجت محمد: قاعد وقال !!!!! هو انا فعلا مش باحلم.!؟
نور خرجت وراحت على العربيه.. وفتحتها وجابت الطقم.. وشافت ورقه على الكرسي جمبه.. وفتحتها لاتكون مهمه.. ووقعت من محمد …. شافت ان محمد كان كاتب اسمها بطريقه حلوه قوي ومزخرفه.. وجمب اسمها. راسم قلب. لكن مقسوم نصين … نور قعدت في العربيه.. وجابت قلم من العربيه …وعدلت رسمه القلب وخليته قلب مكتمل.
. وكتبت تحت القلب.. احببتك منذ البدايه….Noor
. انسه ياسمين.. اولا ما اسمهاش اللي اسمها نور.!! هي اسمها الدكتوره نور العدوي … وقريب جدا هتكون الدكتوره نور عزيز.. واحب اقولك ان الحب طبعا مش بايدينا وبصلها … انا باتكلم على الحب النضيف … مش الحب اللي انك تتنازلي فيه عن كل حاجه …. !! ياسمين !! اوعي تكوني فاهمه او مفكره اني مش واخد بالي منك ومن تصرفاتك.. لا. تبقى غلطانه.. انا واخد بالي منك قوي… وعايز اقولك …
كويس انك فتحتي الموضوع ده … لان عايز اوصلك معلومه مهمه اوى.. وهي انك لو عملتي ايه … انا مش هاشوف غير الانسانه اللي بحبها وبس… وهي …. نور …ويا ريت تشوفي حد يقدرك وتقدريه. وتقربي منه لقلبه مش لنفوزه …. او شكله … ويا ريت تقفلي البالطو ده وتلبسي لبس محترم.. لان مهما تعملي عمري ما هاشوفك.. اتفضلي حضرتك.. علشان خطيبتي زمانها على وصول.. اتفضلي..
. محمد. انا بحبك انت.. ومش هتنازل عنك.. وضحكه مايصه باغراء … صدقني انا هاخد كل الل انا عيزاه وبس … ومش هاسيبك حتى لو طردتني من المستشفى دي …
. انا برده مش هاسيبك لاني بحبك بجد.. وانا بقدرك بجد..
ومحمد لسه هيرد.. وكانت نور داخله زي البرق… اطلعي بره. وحطت الطقم ع الكرسي.
ياسمين: وقفت وما ردتش عليها.. وبصت ل محمد وبغمزه وتوعده.. انها هتنفذ اللي قالت عليه…
محمد: من جواه خاف لاتكون نور سمعت الل ياسمين قالته … بص ل نور اسمعينى لو سمحتي
نور: بصت لياسمين انا قولت اطلعي بره وانت مرفوده من المستشفى …
ياسمين: قربت من نور انت ترفديني انا..!! بصفتك ايه بقى..!؟
نور: انتي اقل من اني ارد عليكي.. لكن معلش هاقولك بصفتي ايه … ونور اتحركت.. وراحت حطت ايديها في دراع محمد.. بصفتى خطيبة الدكتور محمد عزيز …
محمد: قلبه دق.. لان الاخبار الحلوه اللي بيحبها كلها جت في يوم واحد ….
ياسمين: والله.. خطيبته بجد …!؟ مش شايفه خاتم خطوبه.ف ايدك يعني ولا حتى دبله.
نور: بغيظ من برود ياسمين.. ولكن تصنعت البرود … الاسبوع اللي جاي خطوبتنا.
محمد: قلبه هيقف من الفرحه..وعيونه بتطلع قلوب
نور: ودلوقتي اطلعي بره.. ووبصت ل محمد اللي ساكت خالص..
محمد: احم ياسمين روحي دلوقتي..
نور:بغيظ. مافيش روحي دلوقتى.. الانسانه دي تخرج من المستشفى وما ترجعش عليها تاني
ياسمين: انتي مالكيش انك تطرديني … وشاورت بايديها …مش حته عيله صغيره لسه بتدرس..تطرد دكتورة جراحه..
محمد: اتدايق من ياسمين … انسه ياسمين.!! اتفضلي.. ولمي كل حاجه تخصك واطلعي بره المستشفى حالا.. والدكتوره نور.. ليها الاولويه بانها تشغل اي حد.. وتمشي اي حد.. ودلوقتي بره لو سمحتي
ياسمين: اتغاظت جدا وسابتهم.. وماشيه وبتقسم انها مش هتسيب محمد.. الا لما تاخد منه الل هي عايزاه..
محمد: نور والله هي دخلت عليا فجاءه و..
نور: ما تقولش حاجه يا محمد انا واثقه فيك.. وكمان واثقه انها انسانه مش كويسه.. وبعدين انا واقفه من بدري
محمد: اتنهد.. اااه الحمد لله انا ماكنتش عايز علاقتنا تبدا كده.. بس الحمد لله.. وقرب منها بس عارفه ايه احسن حاجه حصلت..!؟.
نور: بتوتر من قربه. احم. ايه!؟
محمد: احسن حاجه حصلت. اني شوفت الغيره في عينيكي