الخميس 21 نوفمبر 2024

جر.ي..مة عشق بقلم مريم نصار

انت في الصفحة 4 من 52 صفحات

موقع أيام نيوز

مريم اتوجعت من مسكته وحست ساعتها بفرق الطول بينو وبينها ورفعت راسها وبصتله وتقابلة عنيهم واول مره مريم تاخد بالها
ان ادم شكله وسيم وعيونه خطفتها وبرفانه دخل ع قلبها قبل أنفها وادم سرحان في عيونها الزتوني وواحده واحده قبضت ايد ادم ارتخت من دراع مريم
مريم:- لو سمحت عايزه امشي
آدم:- بصوت مبحوح تمشي فين؟!
مريم:-اروح بيتنا
ادم هز راسه ببلاهه
:-اه هنروح بيتنا
مريم لسه هترد فون آدم رن ومريم فاقت وبعدت عنه
وآدم:-احممم
وراح يرد على الفون
:- الو حبيبي ازيك يا طاروق
مريم بصتله وبصوت واطى
:-انا هامشي
ادم شاورلها بايده تستني

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
آدم:-ها …. قولت ايه معلش اه يا حبيبي انا تمام
طارق ……..
ادم:-ماشي عرفنى قبل ماترجع من المأموريه يا حبيبي تيجي بالسلامه
آدم اقفل مع طارق وقام قعد قدام مريم على الكرسي
آدم:-اسبوع كويس !!!
مريم:-اسبوع كويس على ايه مش فاهمه؟؟؟
ادم:-هنتجوز كمان اسبوع تكوني رتبتى فيه نفسك وعرفتى تقوليلهم ايه علشان اجي اخدك ونطلع على المحامي
مريم:-اه كويس ان شاء الله وبعدين هارتب حاجه ايه ده هو يوم يعني وتاني يوم هتطلقني
ادم سكت وما ردش
مريم:-احمم طيب بعد اذنك
ادم:-روحى على طول
مريم لفت ضهرها وقالت
:-مش تعيش ف الدور انا لسه ما بقتش مراتك ومشيت.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
عند جاسر…
____بقلم Mariem Nasar
جاسر قاعد واخد اخته في حضنه
عاصم قاعد قدامهم بعد ما خلصو ودفنو ابوهم
عاصم:- شد حيلك يا جاسر وفوق علشان الشركه محتاجالك
جاسر:-شركه ايه وبتاع ايه بس ما فيش حاجه في الدنيا هتعوضنى عن ابويا اللي راح الله يرحمه
هنا… بتعيط
:-انا مش مصدقه اني خلاص بقيت يتيمه الام والاب
عاصم:-ما تقوليش كده يا هنا وامي موجوده وهي بتعتبرك بنتها بالضبط ولو عايزاها تيجي تقعد معاكى كام يوم ما فيش مانع
هنا بصت لجاسر
:-ينفع يا جاسر؟
جاسر:-طبعا يا قلبي ينفع وبعدين مرات عمي هتبقى حنينه عليكى وان شاء الله هتعوضك ولو جزء بسيط من اللي راح وكفايه اللي انتي شوفتيه النهارده
هنا:-اه والله انا كنت مرعوبه وانا عند الظابط اللي اسمه ادم ده هو صغير اه بس يحسسك ان انت المجرم
جاسر:-ليه يا حبيبتي حصل ايه هو عمل لك حاجه
هنا لسه هتتكلم وسرحت شويه
:- لا خالص هو سالني كنت فين وانا قولتله ده حتى طلب ليا عصير
عاصم:-كتر خيره وع فكره ده رائد مش ظابط المهم ابعتلك والدتى امتى
هنا:-هو انت مش هتعيش معانا هنا ياعاصم
جاسر بصلها بعدم فهم
وعاصم لحق يتكلم
:- لا طبعا انا امبارح مشيت ومن
النهارده انا هاعيش في شقتي وهبقى اجي اطمن
على والدتي عندك طبعا بعد اذنك يا جاسر
جاسر:-طبعا يا عاصم البيت بيتك وانت عايش معانا من وانت عندك 18 سنه ومن خوف مراة عمي عليك تعيش وحيد فجابتك تعيش معانا وده احسن قرار عملته علشان يبقى ليا اخ
يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.
و سند
عاصم طلب من جاسر يقوم يوقف وجاسر وقف وعاصم حضنه
عاصم:-انت اللي نعمه السند انا جيت هنا وانت 7 سنين ولو حد يتكلم معايا انت اللي كنت دايما في ضهري كبرنا مع بعض وهنفضل دايما في ضهر بعض
هنا فرحت للحب اللي موجود بينهم وعاصم مشي علشان الوقت اتاخر وجاسر ضم اخته وخدها وطلعها اوضيتها
عند مريم ….
……….
بعد ما الكل اتعشي واشرف ومحمد طلعو ينامو وشيرين بتقرا قران وتصلي قيام الليل ورنا ومريم بعد ما خلصوا ورد القران بتاعهم اليومى قعدوا على السرير جنب بعض ومريم سرحانه
رنا:-مش هتقوليلي بقى مالك
مريم:-ما لي ازاي يعني
رنا:-يعني تغييرك المفاجئ ده ساكته وما بتتكلميش
كتير نظراتك واهتمامك الزايد بمحمد وكمان محمد
متغير وحابس نفسه يادوب من المدرسه للبيت وما
خرجش النهارده ودلوقت سرحانه وعرفت من ماما انك خرجتى وما حدش فينا عارف لحد دلوقتي كنتي فين ولما رجعتي ماما كانت مستنياكي تحكيلها بس ماما ما حبتش تضغط عليكي


فا ها مش هتحكيلي مالك بقى وما تقوليش ما ليش علشان مش هسالك تاني..
مريم:-بصي انا كده كده كنت هاحكيلك النهارده …..
رنا انا جالي عريس
رنا:-صفرت بفرحه هالله هالله ايه الجمال ده والله كنت حاسه
مريم:-يا بنتي اهدي كده وافهمي الحوار علشان عايزاكي تساعديني
رنا: بفرحه احكي وكل اذان صاغيه
مريم:-دلوقتي في واحد شافني واعجب بيا وعايز يتجوزني على طول من غير خطوبه ولا اي حاجه كتب كتاب على طول
رنا:-ليه هو كبير في السن ولا ايه انا مش فاهمه وهو شافك فين انتى نادرا لما تخرجي
مريم:-مش عارفه تقول ايه لرنا وفي نفسها يا ترى كام كدبه يا مريم هتكدبيها بسبب هذا الادم.
مريم:-بصي يا رنا انا موافقه عليه وعايزاكي تتصرفي وتقنعي اختي شيرين وكمان عايزاكي معايا نقنع اشرف انه جاي من طرفه
رنا:-انتي بتقولي ايه اروح اقول لماما في واحد عايز يتجوز اختك في يوم وليله كده من غير ما نعرف هو مين ولا شغال ايه!!!!
مريم:-هو رائد شرطه وانا عارفاه من فتره وكنت لازم اتاكد من انه عايز يتجوزنى فعلا ولا لا
رنا:-تعرفيه من فتره ازاي ومن غير ما تقوليلي
مريم:-المهم دلوقتي هتساعديني ولا لا؟؟؟
رنا:-هساعدك بس لما افهم واقتنع لاني مش مقتنعه ب ولا كلمه من كلامك ده
مريم:-حاضر بصي يا ستي ده رائد شرطه زي ما قلتلك واسمه ادم وتقابلنا قبل كده وتعرفنا على بعض وهو جاد جدا بخصوص الجواز ولكن هو عنده ظروف تمنعه من ان هو يعمل خطوبه وفرح والكلام ده وهو قالي هتعرفي كل حاجه بعدين….
وبعدين يا رنا ده رائد شرطه وليه اسمه وسمعته استحاله يعني هيضرني او يأذيني … رنا لو ليا خاطر عندك توافقي تقنعي اختى وتساعديني
رنا:-حاضر يا مريم فصلتينى انا هاروح انام دلوقت
مريم: لالا لا انتي تروحي دلوقتي تصحي اشرف وتحكيله ولما يوافق انا هدخل اتكلم معاه ونعرف هنعمل ايه لاني مش قدامي غير اسبوع واحد
رنا:-ايييييه اسبوع انتي بتهزري يا مريم….
مريم وحياتي لو في حاجه احكيلي انا مش مقتنعه اسبوع ايه يا بنتي
مريم:-يعني لازم احلف علشان تصدقي ان ما فيش حاجه خلاص يا رنا ما تعمليش حاجه وروحي نامي وانا هصرف نظر عن الموضوع خالص تصبحي على خير
رنا:-ما لك يا مريم اتعصبتي كده ليه خلاص ما تزعليش وحقك عليا انا هاروح دلوقتي وهصحي اشرف وهقوله ولما اخلص هبعتهو لك ماشي
مريم حضنت رنا
:- انااسفه بس اعصابي متوتره شويه وبجد شكرا يا رنا ربنا ما يحرمني منك
… عند ملك
__________
ملك:-بابا ما ينفعش كده انت لازم تروح المستشفى علشان ما تتعبش اكثر
خالد:-حبيبتي انا كويس ما تقلقيش عليا شويه تعب وهيعدوا
ملك:-ازاي يا بابا انت ضغطك ما بينزلش وده غلط المره اللي فاتت الضغط كان عالي جدا وقلب معاك جلطه على المخ ولولا الجيران انا ما كنتش عرفت اتصرف
خالد:-واهو ربنا ستر ما تخافيش يا بنتي دي اعمار واللي مكتوب له حاجه هيشوفها
ملك:-ونعمه بالله يا بابا ربنا يقومك بالسلامه ويخليك ليا
خالد:-بيكح.امال فيفي فين
ملك:-ما انت عارف يا بابا فيفي كل شويه عشا عمل.. غدا عمل اجتماع سهرات ده حتى ما بقتش بتسال علينا ولا عليك اتغيرت خالص يا بابا
خالد:-مسك ايد ملك وقالها معلش انا اللي استاهل ذنب ناس بتخلصه ناس ……
عند اشرف …
أشرف:-نعععععمممم اسبوع ايه انتوانتجننو ومريم اتجننت ليه هو سلق بيض ولا ايه!!!!
رنا:-ما فيش بيض بيتسلق في اسبوع
اشرف:-بت انتى انا متعصب وانتي بتهزري
رنا:-اومال عايزني اعمل ايه انا مش مقتنعه بكلام مريم ليا وفي الاخر زعلت مني وقالت هصرف نظر
اشرف:-يكون احسن اللي ما يجيش شاري يغور وبعدين ايه الظروف دي خلاص لما ظروفه تتحسن يبقى يجي هي مريم عنست يعني
رنا:-يعني اقولها ايه دلوقتى اشرف رفض؟
اشرف:-والله ما انا عارف موضوع انه جاي من طرفي دي سهله علشان مثلا لو هي محرجه من بابا وماما
انما بقى انه يجي ياخدها ويكتبوا الكتاب بره البيت وياخدها من بره بره على بيته ولا ماما ولا احنا كمان منحضرش ده اسمه ايه ده ان شاء الله ده لو غلط معاها مش هيعمل كده
رنا:-ايه يا اشرف اللي انت بتقوله ده عيب كده
اشرف:-انا بقول مثال يا رنا والكلام ده مش داخل دماغي ده حتى مش هيجيي يتقدم.. واشرف قام من مكانه خارج
رنا:-رايح فييين
اشرف:- انا لازم اعرف فيه ايه وهعرف ……….

يتبع….

 رنا: اشرف انت رايح فين
اشرف: رايح افهم في ايه بالظبط وهعرف
رنا: طيب انا هاجي معاك
اشرف: لا خليكي هنا
رنا: طيب يا اشرف بالراحه على مريم انت عارف انها تعبانه ما بتستحملش
اشرف: سيبيها على الله وراح عند مريم وخبط ودخل وشاف مريم واقفه عند شباك الاوضه وقالها خير يا مريم وعايزك تحكيلي الحقيقه بالظبط
مريم: خير يا اشرف وحقيقه ايه اظن رنا حكيتلك

 

اشرف: علا صوته انا عايز اعرف الحقيقه وعايز اعرف دايره الوصل وفي حلقه ناقصه في الحكايه ومن غير كدب
مريم: وانا من امتى بكدب يا اشرف
اشرف: مقصدش اسف بس من ساعه ما رنا حكيتلي وانا مش مقتنع بكلامك ومش داخل دماغى
مريم: علت صوتها هو انتو ايه حكايتكو النهارده هي تقول مش مقتنعه وانت تقول مش مقتنع هو انا لازم اقدم شرح تفصيلي لحياتي ولخصوصياتي ايه خلاص مابقاليش رأي وعلشان احتجتلك انت واختك تقفوا جنبي هاتحكموني ولا علشان انت اكبر مني ولا كمان يمكن علشان باباك بيصرف عليا !!!!! وعايشه عندكم في البيت خلاص ما بقاش ليا حريه التصرف حتى ابسط حقوقي بتحققوا فيها وهتقولولى ايه اللي ينفع وايه اللي ما ينفعش خلاص انا مش عايزه منكم حاجه
اشرف: اهدى يا مريم انا ما اقصدش اي حاجه من اللي جات في دماغك دي
مريم: خلاص يا اشرف انا هتصرف ودلوقتي اتفضل عايزه انام
اشرف: لا مش هتفضل ولازم اعرف انتي ناويه على ايه وبعدها هاعاتبك على تفكيرك الخايب ده
مريم: انا هامشي من البيت ده الصبح وهاروح اعيش عند اخويا
اشرف: اخوكي !!!!!! وهتسبينا لمجرد اننا عايزين نفهم مثلا يعنى ولنفترض ان الراجل ده هددك بحاجه او ممكن يكون جاي من طرف اخوكي لان دي مش اول مره يعملها …. ايه مش عايزه ليه تفهمي ان ده خوف عليكي وان ا خوكي عايز من دلوقت يبيعك للي يدفع اكتر
مريم … قعدت على كرسي التسريحه عيطت جامد
اشرف: بتعيطي ليه دلوقت انا مش قصدي اجرحك

 

مريم: مسحت دموعها وقامت من مكانها انا اللي عندي قولته لو موافق تساعدني يبقى كتر خيرك مش موافق برده كتر خيرك حضرتك مش مجبر تساعدنى
اشرف: انتى ليه بتكلميني بالرسميه دي كل ده علشان مش مقتنع
مريم: تاني هيقولي مش مقتنع عايز تقتنع حاضر يا اشرف هاقنعك قامت مريم فتحت دولابها وكانت في علبه صغيره وجبتها قدام اشرف وفتحتها وكان جواها فلوس كتير بصت لاشرف وقالتله تعرف الفلوس دي بتاعه ايه !!!؟
اشرف: فلوس ايه دي يا مريم
مريم: دي فلوس باباك تعبه وشقاه وضحكه مكسوره طلعت منها وبعدها عينيها دمعت وقالت فلوسو اللي كان بيديهالي في كل مناسبه وكل عيد وكل مشوار وكل مصروف بيديه ليكم وبيديني انا كمان زيكم.. وكل صفقه كان بيعملها وينجح فيها يجي مبسوط ويديلكم فلوس يديني انا كمان كان يمد ايده ويديني فلوس. وانا بمد ايدي باخد الفلوس وانا ببقى مكسوفه ومكسوره اني عايشه عاله عند جوز اختي واخويا موجود ههههههه اخوياا !!!!! اللي مشي ورا مراته وجابلي ٣عرسان واصغر عريس فيهم كان يبقى اكبر من ابوك عايز يبعنى فعلا للي يدفع اكتر زى ماقولت انت … اخويا اللي من يوم ماسبت البيت ما سالش عليا وابوك شال مسئوليتي

 

… دي فلوس مامتك تحويشة عمرها لما تخبط عليا وتيجي تقولي محتاجه فلوس قبل ما ارد عليها تكون مدالى ا يديها بالفلوس
دي فلوسك … فلوس مرتب كل اول شهر لما تقبض وتراضي اخواتك وتراضينى انا كمان دي فلوسكم كلكم …. ده غير علاجي ولبسي واكل وتكاليف اي مصاريف تانيه في اكتر من ٣ سنين لا عم يسال ولا خال يحن
كله يقول عادي اختها موجوده طيب سالوني مرتاحه ولا لا ؟ طيب فكروا فيا طيب على الاقل يفكروا ان اللي بيصرف عليا ده جوز اختي مش اخويا ولا ابن عمي ولا حتى قريبي عايز تقتنع اقتنع انى لما باخد جنيه وبمد ايدي علشان اخده بتكسر فيه ولو حكيت لحد ممكن يقولي احمدى ربنا انك لقيتي اللي يتكفل بيكي …. طبعا بحمد ربنا والحمد لله انه رزقني حبكم
بس انا تعبانه انا اتهديت من بعد ابويا وامي وكنت انا البنت المدلله اللي مراة اخوها كانت بتموت كل ما تشوفه ابويا جايبلى حاجه او ماما بتدلعني او اخويا هههههههه اخويا اللي كان لازم يدخل يبوسني وانا نايمه ويطمن علىا وبابا يقول في وسط العيله انا لو مت مش قلقان على مريم علشان ليها ضهر وسند اخوها حسام بس بابا ما كانش يعرف اني سندي بعد ربنا هيكون اختي …. اختي اللي لو فضلت ارد جمايلها هاحتاج عمر فوق عمرى علشان اسده وبرده مش هقدر اسده روح نام يا اشرف روح وسيبني مش عايزه حاجه من حد ولا عايزه مساعده كفايه جمايلكو مغرقاني روح

 

اشرف: واقف ودموعه نزلت وراح قعد على ركبه قدام مريم ومسك ايديها وباس على ايديها وقالها انا اسف اني ما كنتش ابن الاخت اللي يستاهل حبك وخلاكى شايله كل ده جواكي واوعدك اني هاقف جنبك واللي انتى عايزاه هيحصل
ومريم مسكت وشه بايديها وقالت انا اللي اسفه انى طلعت كل اللي جوايا عليك انت سامحني
اشرف: يلا قومي اغسلي وشك وروقي كده ولو عايزه تتجوزي دلوقت هانزل اجيبهولك واكتب عليكو
مريم: بشبح ابتسامه انت يعني هتساعدني
اشرف: انتي تؤمري بس وابن اختك اللي اكبر منك ينفذ وعيزك تشيلى كل الأفكار الل ف دماغك ده بيتك وهيفضل مفتوح ليكى طول العمر وانتى هنا زيك زينا مافيش فرق ابدا فاهمه
مريم: فاهمه ربنا يخليكو ليا
ولكن لياطلب صغير ينفع
اشرف: اكيد
مريم يعني لو الموضوع تم على خير عايزاك تكلم عمي شوقي علشان يكون وكيلي هو مش هيهتم ولا هيسال على حاجه انا متاكده هو هيكون موجود لان لازم ولي

 

اشرف: من عينيه حاضر اروح انام ولا ايه علشان ورايا كلام كتير لأم اشرف بكره وسيبيني ارتب كده الكلام في دماغي تمام
مريم: لا تمام روح ربنا معاك
اشرف: طيب تصبحي على خير
مريم: وانت بخير
اشرف: خرج وحاسس ان قلبه وجعه على مريم وراح على اوضته شاف رنا قاعده على السرير وبتعيط هي كمان
اشرف: ما لك انتي كمان هي ليله باينه من اولها
رنا: قامت جريت عليه واترمت في حضن اخوها وقالتله علشان خاطري ساعد مريم كفايه اللي هي عاشته
أشرف: انتي سمعتي اللي قالته
رنا: كنت رايحه اشوفك اتاخرت ليه او انك تزعلها غصب عني سمعت كلامها ووجعني قوي
اشرف: خلاص بطلي عياط انتي كمان انا وعدتها وهافضل جمبها على طول يلا بقى عايزه انام تاخرت
رنا: حاضر هاروح اشوف مريم وانام
اشرف: لا سيبي مريم دلوقت وروحي نامي
رنا: تصبح على خير
اشرف: وانتي بخير

انت في الصفحة 4 من 52 صفحات